Influencer marketing – 3 tips för att hitta genuina deals!

Influencer marketing – 3 tips för att hitta genuina erbjudanden!

Influencer marketing – 3 tips för att hitta genuina deals!

Influencer marketing – 3 tips för att hitta genuina erbjudanden!

Influencer marketing – 3 tips för att hitta genuina deals!

Influencer marketing – 3 tips för att hitta genuina erbjudanden!

Under det senaste decenniet har sociala medier fullständigt exploderat i popularitet och däribland influencer marketing. Att inte använda någon form av social media är sett som udda jämfört med att faktiskt att använda det. Genom plattformar som Facebook, Instagram, Snapchat och TikTok, tillsammans med det otroliga antalet användare har uttrycket ”influencer” etablerats. Dagligen blir vi bombarderade av sponsrade inlägg från välkända (och i vissa fall mindre kända) profiler och användare. Deras inlägg marknadsför allt från träningsprodukter till unika tjänster och erbjudanden, listan kan göras lång. Frågan som återstår för dig som konsument kvarstår dock; hur genuina är influencers med sin marknadsföring? Vi listar vad du bör ha koll på inom influencer marketing och vad du ska tänka på när du stöter på influencers och deras sponsrade inlägg. 

Influencer marketing – 3 tips för att hitta genuina erbjudanden!

1. Koppling mellan produkt och influencer

En enkel observation som vi rekommenderar att ha i åtanke vid influencermarketing är att se till kopplingen. Det finns en hel del influencers som tenderar att sponsra det mesta så länge pengar finns att hämta. Om produkten eller tjänsten som sponsras inte har någon som helst relevans till vad influencern faktist är relaterad till bör du vara extra vaksam. Många influencers väljer att enbart sponsra inlägg som dom både har en koppling till och även kan rekommendera på ett personligt plan. Med andra ord, håll ett öga på flödet och se om de sponsrade inläggen har en röd tråd eller om influencern marknadsför allt från hudkräm till TV-apparater.

2. Är inlägget skriven av influencern eller företaget?

Huruvida texten är skriven av influencern själv eller av företaget bakom inlägget är i linje med föregående punkt. Detta säger mycket om både influencern och marknadsföraren. Har texten skapats av företaget har det sällan en koppling till personen eller sidan i fråga. Ett enkelt tips för att se igenom dessa typer av inlägg är att lägga märke till udda ord eller formuleringar som inte finns hos influencerns vanliga flöde. Detta är en stark indikation på att företaget själva har gett en uppmaning om vad som bör skrivas. Ett exempel kan vara väldigt specifika referenser till produktens förmåner, så som procentuella förbättringar gentemot konkurrenter.

3. Redigerat eller oredigerat?

Denna punkt är mer nischad åt marknadsförda produkter som är kopplade till hudvård och hälsa. Men med tanke på dess omfattning känner vi att den är väl värd en egen punkt. Sociala medier (och inte minst instagram) har bidragit till en stark kultur av att redigera och retuschera bilder. Influencers och människor över lag vill självklart visa upp sig själva från sin bästa sida, och i vissa fall med lite hjälp av filter och redigering av foton. Det har gått så pass långt att i Norge har det tillkommit en ny lag som säger att influencers i sina marknadsförda inlägg måste informera sina följare om huruvida bilden är retuscherad eller inte. Håll gärna utkik på influencers inlägg om hudprodukter om de nämner huruvida bilden är redigerad eller inte.

Förhoppningsvis har du nu lite bättre koll på Influencer marketing och hur man bäst navigerar mellan alla influencers där ute. Och om du vill du förstå lite mer hur sociala faktorer influerar oss i vår vardag, missa då inte att läsa vår blogg Vad är socialt bevis och hur används det?.

Om KöpKompassen

Att navigera bland det stora utbudet av valmöjligheter vid varje konsumentköp online kan vara en utmaning. Vårt team ägnar timmar åt att kartlägga, söka igenom forum och läsa konsumentrecensioner, även för de mest grundläggande hushållsprodukterna, för att sen summera informationen i tydliga och precisa jämförelser.

Bli en del av de tusentals människor som varje dag förlitar sig på KöpKompassen för att hjälpa dem fatta smartare köpbeslut. Vi hjälper våra läsare att spendera sina pengar klokt och hitta rätt produkt för deras specifika behov. Våra oberoende expertråd och datadrivna köprekommendationer ger dig möjlighet att hitta den bästa produkten för just dig.

Vi använder oss av data för att bättre förstå beslutsfattandeprocessen och därigenom kunna presentera den bästa produkten för varje användare. Vi anpassar våra jämförelser efter det som är viktigt för våra användares behov, oavsett om de är specifika eller mer generella. Vi håller vårt innehåll uppdaterat, letar ständigt efter nya leverantörer och produkter att jämföra, och vi är snabba på att ta bort de som är föråldrade eller inte längre uppfyller våra krav.

Våra rankningar ändras kontinuerligt baserat på våra egna algoritmer som bearbetar data för att identifiera högpresterande produkter och skräddarsy rekommendationer exakt efter vad våra läsare söker.

Vårt senaste publicerat innehåll