Under det senaste decenniet har sociala medier fullständigt exploderat i popularitet och däribland influencer marketing. Att inte använda någon form av social media är sett som udda jämfört med att faktiskt att använda det. Genom plattformar som Facebook, Instagram, Snapchat och TikTok, tillsammans med det otroliga antalet användare har uttrycket ”influencer” etablerats. Dagligen blir vi bombarderade av sponsrade inlägg från välkända (och i vissa fall mindre kända) profiler och användare. Deras inlägg marknadsför allt från träningsprodukter till unika tjänster och erbjudanden, listan kan göras lång. Frågan som återstår för dig som konsument kvarstår dock; hur genuina är influencers med sin marknadsföring? Vi listar vad du bör ha koll på inom influencer marketing och vad du ska tänka på när du stöter på influencers och deras sponsrade inlägg.
Influencer marketing – 3 tips för att hitta genuina erbjudanden!
1. Koppling mellan produkt och influencer
En enkel observation som vi rekommenderar att ha i åtanke vid influencermarketing är att se till kopplingen. Det finns en hel del influencers som tenderar att sponsra det mesta så länge pengar finns att hämta. Om produkten eller tjänsten som sponsras inte har någon som helst relevans till vad influencern faktist är relaterad till bör du vara extra vaksam. Många influencers väljer att enbart sponsra inlägg som dom både har en koppling till och även kan rekommendera på ett personligt plan. Med andra ord, håll ett öga på flödet och se om de sponsrade inläggen har en röd tråd eller om influencern marknadsför allt från hudkräm till TV-apparater.
2. Är inlägget skriven av influencern eller företaget?
Huruvida texten är skriven av influencern själv eller av företaget bakom inlägget är i linje med föregående punkt. Detta säger mycket om både influencern och marknadsföraren. Har texten skapats av företaget har det sällan en koppling till personen eller sidan i fråga. Ett enkelt tips för att se igenom dessa typer av inlägg är att lägga märke till udda ord eller formuleringar som inte finns hos influencerns vanliga flöde. Detta är en stark indikation på att företaget själva har gett en uppmaning om vad som bör skrivas. Ett exempel kan vara väldigt specifika referenser till produktens förmåner, så som procentuella förbättringar gentemot konkurrenter.
3. Redigerat eller oredigerat?
Denna punkt är mer nischad åt marknadsförda produkter som är kopplade till hudvård och hälsa. Men med tanke på dess omfattning känner vi att den är väl värd en egen punkt. Sociala medier (och inte minst instagram) har bidragit till en stark kultur av att redigera och retuschera bilder. Influencers och människor över lag vill självklart visa upp sig själva från sin bästa sida, och i vissa fall med lite hjälp av filter och redigering av foton. Det har gått så pass långt att i Norge har det tillkommit en ny lag som säger att influencers i sina marknadsförda inlägg måste informera sina följare om huruvida bilden är retuscherad eller inte. Håll gärna utkik på influencers inlägg om hudprodukter om de nämner huruvida bilden är redigerad eller inte.
Förhoppningsvis har du nu lite bättre koll på Influencer marketing och hur man bäst navigerar mellan alla influencers där ute. Och om du vill du förstå lite mer hur sociala faktorer influerar oss i vår vardag, missa då inte att läsa vår blogg Vad är socialt bevis och hur används det?.