Vi brukar för det mesta ta för givet att all vår shopping går smidigt till. Ett erbjudande hittas, vi betalar för varan och allt är i sin ordning när den väl används. Men när något inte går enligt planerna är det viktigt att hålla koll på vem som ansvarar för vad. Vad är köparens skyldigheter och rättigheter? Och vad gäller för säljaren? Denna blogg ger dig svaren!
För att ha ha koll på vad som gäller finns en hel del lagar och regleringar som beskriver såväl rättigheter som skyldigheter. Dessa avser både köpare och säljare. För att du inte ska behöva läsa igenom paragrafer och lagböcker har vi istället sammanställt våra bästa tips på konsumenträttigheter du bör ha koll på.
Det här är konsumentköplagen
En lag som hanterar näringsidkare (butiker och handlare) och dess försäljning gentemot konsumenter är den så kallade konsumentköplagen. Lagen säger bland annat om hur säljaren ska hantera transport, leverans och avlämnande av varor. Men också vilka rättigheter köparen har – särskilt när det kommer till rätten att häva köpet och att kräva fullgörande. Om än det inte är nödvändigt att ha koll på hela lagen utantill rekommenderar vi att du har den i åtanke om det uppstår problem. Exempelvis beskriver lagen utförligt vad som avses med ”fel på varan” samt vilka påföljder du som konsument kan vidta samt hur reklamation ska ske.
En vara räknas som felaktig om;
- Den är defekt eller rentav trasig.
- Varan stämmer inte överens med vad som avtalats; den skiljer sig i exempelvis kvalitét eller kvantitet.
- Säljaren inte har informerat dig om viktiga detaljer.
- Säljaren installerar varan men deras egna installation är felaktig.
- Varan avviker från vad du som konsument räknat med.
Observera att Konsumentköplagen inte gäller om du köper varor av en privatperson, t.ex genom facebook marketplace.
Det här är distanshandelslagen
Gällande handel över nätet finns ytterligare en lag i förhållande till när du handlar direkt i butik; lagen om distansavtal. Detta gäller när du handlar över internet, via telefon eller andra kanaler utanför en fysisk butik. Här har du som konsument alltid rätten att ångra ditt köp i upp till 14 dagar oavsett vad säljaren påstår. Det är dock värt att notera att alla varor inte omfattas av ångerrätt. Exempel på dessa typer av varor är resor, hotellnätter, livsmedel. fritidsaktiviteter eller saker som inte kan ångras av hygienskäl.
Du kan med andra ord inte räkna med att ha 14 dagars ångerrätt på varor som köps i butik. Däremot är det din lagstadgade rätt vid handel över webben.
Regler för erbjudanden, reor och nedsatta priser
Sist men inte minst finns det självklart regler för vad som gäller när det kommer till vårt expertområde – rabatter och erbjudanden! Som vi nämnt i en tidigare blogg (Bästa mellandagsrean – Ta del av våra 4 tips för att inte bli lurad under rean) så måste priset på en vara som omfattas av rea vara betydligt lägre än normala priser. Dessutom måste erbjudandet pågå under en begränsad tid. Konsumentverket har gjort en hel lista som vi sammanställt nedan med vad som gäller för att få kalla sina erbjudanden för rea;
- Ordinarie sortiment – erbjudandet på varan eller tjänsten får inte säljas enbart på rea utan det måste omfatta de varor och tjänster som går att köpa även för eller efter.
- Begränsad – det måste vara under en begränsad tid. En rea får inte pågå i mer än två månader per år.
- Lägre priser – ordet rea måste följas av betydligt lägre priser, vad som är väsentligt lägre beror på tjänst eller vara.
- Förbjudet att höja pris innan rea – den klassiska fällan som många företag anklagas för är att de höjer priserna innan rean. Detta är dock förbjudet och går att anmäla.
- Inte tillräckligt med varor – om ett erbjudande kallas rea måste det finnas tillräckligt med varor som uppskattas möta efterfrågan.
Distanshandelslagen gäller även för rea varor. Däremot kan det påverka öppet köp och bytesrätt, eftersom det är företaget själva som bestämmer dessa regler. Det är alltså smart att kolla direkt med butiken vad för regler de har gällande öppet köp och bytesrätt på rea varor. Däremot har du alltid rätt att klaga på felaktiga varor i linje med konsumentköplagen, oavsett om de är på rea eller inte.
Har du något tips på konsumenträttigheter du bör ha koll på som vi inte nämnde i denna blogg? Höra då gärna av dig och berätta mer.
Du kan alltid hitta mer information hos Konsumentverket gällande rättigheter och skyldigheter här.