Kan du tänka dig nåt mer pittoreskt än att susa fram på en cykel längs en soldränkt grusväg i Sommarsverige? Trots att cykeln funnits med oss i olika former och skepnader i över 200 år håller den fast vid sin position som förstavalet bland färdmedel för miljontals människor världen över. Kanske är du en av dem? Då är den här texten till dig.
Den senaste tiden har vi nämligen fått möjlighet att testa en av Stålhästens “extra-allt-cyklar”, Stålhästen Prima. I den här recensionen kommer vi bjuda på lite nördiga fakta om cykeln samt berätta hur den är att använda och vem den passar för. Självklart bjuder vi också på vårt eget omdöme om cykeln och gör vårt bästa för att guida dig rätt i ditt nästa cykelköp.
Om Stålhästen
Stålhästen grundades 2010 med en vision om att skapa en klassisk, stilig och hållbar cykel till ett pris som är överkomligt för den genomsnittliga cyklisten. Stålhästens cyklar designas i Sverige, med mormors eller farfars gamla cykel som förebild, och tillverkas i Portugal.
Med ramar i stål eller aluminium, samt sadlar i läder med matchande handtag försöker Stålhästen göra sina cyklar så tidlösa som möjligt, vilket avspeglar sig i alla modeller – såväl i klassikermodellen som kort och gott heter “Stålhästen”, som i de modernare sport- eller elcykelvarianterna.
Idag rullar det fler än 20 000 Stålhästencyklar i Sverige och företaget säljer närmare 4 000 cyklar per år – de flesta här i Sverige, men kunderna finns i över 20 länder runt om i världen.
Stålhästen Prima – En kombination av retro och klass
Vi har fått möjlighet att testa damvarianten av Stålhästen Prima – den modell som enligt Stålhästen själva är företagets finaste damcykel. Modellen vi provar har färgen cream – en klassiskt gräddvit nyans som ser riktigt trevlig ut när den matchas med chokladfärgad lädersadel och handtag, samt de bruna ballongdäcken.
Utöver cream finns Stålhästen Prima också i färgerna svart och grön, varav båda även finns som herrcykel. När du köper din Stålhästen Prima kan du välja om du vill ha 3 eller 7 växlar samt om du vill ha en klassisk lädersadel eller en så kallad komfortsadel. Givetvis går det också att välja till en radda andra klassiska tillbehör såsom pakethållare (fram och bak), cykelkorg, lås och lampor.
Den cykel vi har provat är 3-växlad med komfortsadel, pakethållare och en brun cykelkorg på styret. Tillbehören kommer vi att få tillfälle att recensera i en senare artikel. I den här recensionen fokuserar vi enbart på upplevelsen av att använda själva cykeln Stålhästen Prima.
Enkel montering av Stålhästen Prima i ett fåtal steg
Stålhästen Prima levereras nästan färdigmonterad. Efter att ha tagit upp den ur lådan behövs bara ett fåtal steg innan vi kan ge oss ut på premiärturen. Framhjulet och framskärmen ska sättas på plats, liksom styret, sadeln och pedalerna. Det hela går ganska smidigt och det finns tydliga instruktioner att följa, såväl i den medföljande instruktionsboken som i en videomanual du hittar genom att scanna en QR-kod i boken.
Bekväm på såväl asfalt som grusväg
När cykeln är monterad och lufttrycket i däcken kontrollerats ger vi oss ut på en första tur och slås snabbt av hur lätt cykeln rullar! Med Stålhästen Prima har man verkligen lyckats skapa en cykel som ser ut som min farfars gamla hoj från 1940- eller 50-talet, men med den stora skillnaden att den är otroligt lättrampad.
Rak i ryggen och med ett fast grepp om de ergonomiska handtagen styr jag kosan bort från de enkla asfaltsvägarna för att utmana Stålhästen Prima med en tur i det lokala elljusspåret. “Funkar lika bra att cykla i innerstad som på grusvägar”, påstår Stålhästen på sin webbplats. Men kommer de tre växlarna på Min Stålhästen Prima verkligen räcka till när terrängen blir lite krångligare och uppförsbackarna bjuder på knöliga rötter och grus?
Det korta svaret: ja! Faktum är att övergången från asfalt till grusväg bara märks av marginellt. De mjuka ballongdäcken och den fjädrade sadeln tillåter mig att sitta rak i ryggen utan att påverkas av vare sig grus, stenar eller rötter när jag susar fram genom skogen.
De tre växlarna från Shimano® Nexus® manövreras enkelt med vridreglage som är inbyggda i styret, och varje växling gör ganska stor skillnad för vridmomentet när man trampar om man behöver växla ner för att ta sig uppför de brantaste backarna. Men helt ärligt funkar det ganska bra att cykla på tvåans växel på grusvägarna och på trean på asfalt.
Efter att ha använt Stålhästen Prima ett tag kan vi konstatera att det är en riktigt trevlig cykel som är fin att titta på och bekväm att använda. Kanske är det inte den cykel du kommer använda för att långpendla till jobbet flera dagar i veckan, men för dina kortare eller mer vardagliga cykelturer är Stålhästen Prima en optimal farkost.
Andra cyklar från Stålhästen
Utöver Stålhästen Prima som vi testat har Stålhästen flera andra prisvärda modeller i sin katalog. Här är några exempel.
- Stålhästen: Stålhästens modell Stålhästen är företagets allra första cykelmodell, som liksom Prima är en klassisk cykel i gammaldags snitt. Stålhästen finns i såväl herr- som damcykel och i flera olika färger.
- Stålhästen Effekt: För dig som vill cykla på en klassisk cykel, men ändå med lite tempo är Stålhästen Effekt ett bra alternativ. Cykeln har lätt böjt styre, smalare däck och lägre vikt än övriga cyklar från Stålhästen. 8 växlar och hydrauliska skivbromsar fram och bak bjuder in till mer aktiv cykling. Finns i flera olika färger.
- Stålhästen Hybrid: Den här cykeln beskrivs som en arbetshäst gjord för att snabbt ta dig från punkt A till punkt B utan krångel. 8 växlar, aluminiumram och punkteringsskyddade däck samt V-bromsar fram och bak gör denna cykel till en lätthanterad och bra, men fortfarande stilren, cykel att ta sig till jobbet eller skolan på.
Vill du hellre ha en sportmodell, en elcykel eller kanske en barncykel? Stålhästen har cyklar i de flesta storlekar för att täcka upp hela familjens behov.
Innehåll
Missa inga erbjudanden eller recensioner om Stålhästen
Vi har noggrant valt ut en lista av produkter med något för alla, oavsett individuella behov, smaker eller preferenser.
Testat och skrivet av
Samuel
Tjena! Jag heter Samuel – en nyfiken, kreativ och levnadsglad kille från västkusten som jobbar med marknadsföring åtta till fem och är skribent och produkttestare på KöpKompassen mellan fem och åtta. Jag är en spontan... Läs mer
Saker som vi gillar
- Komfort: Ergonomiska handtag, fjädrad sadel och mjuka ballongdäck som både fångar upp stötar och rullar bra gör cykelupplevelsen med Stålhästen Prima väldigt behaglig.
- Anpassningsbar: Möjligheten att välja vinkel och höjd på styre och justera inställningen på sadeln i såväl höjdled som framåt och bakåt gör att du kan anpassa Stålhästen Prima efter hur den blir bekvämast för dig.
- Snygg: Stålhästen Prima är onekligen stilren i sitt utförande och drar blickarna till sig när man cyklar genom stan.
- Garanti och försäkring: Alla Stålhästens cyklar har ett års garanti som täcker alla fel på funktion, material och utformning på cykel eller tillbehör. Vid köp ingår även en två månaders självriskförsäkring som ersätter självrisken i din hemförsäkring om cykeln skulle bli stulen.
Saker som kan bli bättre
- Montering av styrfjäder: I samband med montering av framskärmen på Stålhästen Prima ska en styrfjäder spännas mellan två krokar på undersidan av. Fjädern är otroligt styv och svår att få på rätt plats utan lämpliga verktyg. Kanske skulle någon form av redskap kunna medfölja vid leverans?
- Prisnivå: Medel
- Antal växla: 3 eller 7 Shimano® Nexus® med Shimano® Nexus® Vridreglage
- Ram: Aluminium - Herr 57 cm | Dam 53 cm
- Bromsar: Fotbroms / Handbroms (V-broms)
Vårt omdöme av Stålhästen Prima
Efter att ha använt Stålhästen Prima ett tag måste jag säga att mitt helhetsbetyg är väldigt positivt. Som med så mycket annat gäller det förstås att se på saker utifrån rätt perspektiv. Stålhästen Prima är inte den cykel jag hade valt om jag skulle cykla vätternrundan, pendla två mil till jobbet eller ens om jag skulle försöka slå rekord i snabbast cykeltur runt kvarteret.
Men när man ser på Stålhästen Prima för vad den faktiskt är – en snygg, stilren och bekväm cykel för den genomsnittliga cyklisten – så är helhetsbetyget riktigt högt. Jag har såväl njutit av planlösa cykelturer längs vattnet som stressat till förskolehämtningar med min Stålhästen Prima och den har levererat en behaglig upplevelse varje gång.
En annan fördel med cykeln är hur enkelt det är att komma igång, från leverans till första tramptag. Utöver den lilla styrfjädern som retades lite med mig vid montering är det lätt att sätta ihop cykeln och väl uppe i sadeln erbjuder Stålhästen Prima en riktigt behaglig upplevelse såväl på asfalt som på grusväg.
Priset är inte det lägsta i klassen, men inte heller det högsta, framförallt inte om man tar i beaktande att Stålhästen Prima tillverkas i hållbara material och med kvalitetskomponenter i såväl växlar och bromsar som däck. Stålhästen Prima är kort och gott vad den heter: en riktigt prima cykel. Två tummar upp och 9,5/10 i produktbetyg från oss på Köpkompassen.
Unboxing av Stålhästen Prima
Hur gick testet till?
- Cykeln Stålhästen Prima från Stålhästen har valts ut och skickats till KöpKompassens testare.
- Under en period utvärderade testaren vad denne tyckte om denna produkt. Allt från prisvärdhet till användarvänlighet och kvalitet utvärderades.
- När testperioden är över skickas en recension med omdöme och betyg in till redaktionen som sedan publicerar denna på KöpKompassen.se.
Vanliga frågor om Stålhästen Prima
Vem kan använda Stålhästen Prima?
Då du sitter upprätt på modell Prima passar den ett stort spann av kroppslängder. Damcykeln passar dig som är 160-185 cm och herrcykeln dig som är 170-195 cm. +/- ca 5 cm beroende på om du har långa eller korta ben.
Hur mycket vikt klarar cykeln?
Maxvikt, inkl ryttare och packning är 125 kg. Cykelns hjul har dock förstärkta lastekrar eftersom det normalt är just hjulen som ger upp först vid för hög vikt. Det kan därför gå att överskrida maxvikten om man cyklar försiktigt över kanter och annat, men då kan inte Stålhästen ge någon garanti.
Kan jag använda Stålhästen Prima för att pendla till jobbet?
Absolut, Stålhästen Prima är en bekväm cykel som tar dig smidigt från punkt A till punkt B, men om du har långt till jobbet skulle vi nog rekommendera en annan modell med fler växlar och smalare däck. Vår upplevelse är att den här cykeln passar bättre för kortare och lugnare cykelturer.
Hur mycket måste jag montera själv?
Inte så värst mycket. Framhjulet och framskärmen ska sättas på plats (5 skruvar), pedalerna ska sättas på och sadeln samt styret ska justeras in och fästas. Det mesta är enkelt. Vi hade lite problem med en styrfjäder som trilskades lite, men i övrigt gick det smidigt.