Merförsäljning, vad är det, och hur används det?

Vad betyder merförsäljning och hur används det?

Merförsäljning, vad är det, och hur används det?

Vad betyder merförsäljning och hur används det?

Merförsäljning, vad är det, och hur används det?

Vad betyder merförsäljning och hur används det?

Som e-handlare är det viktigt att maximera försäljningen för sitt företag. Vare sig det handlar om försäljning från antal klick, från annonser eller viktigast av allt – från försäljningar av produkter eller tjänster. För det är väl trots allt det allting handlar om, att sälja, eller hur?

Men idag är det inte bara att lägga ut en produkt för försäljning, nej, det ligger mycket mer bakom. Det är en ständig ekvation som görs där alla drag är uträknade för att du som besökare eller kund ska hitta så bra deals som möjligt, samtidigt som du skapar en maximal försäljning för företaget som du handlar av. Det kanske låter som någon slags konspiration, men det är det inte. Det är säljpsykologi – konsten av att öka sin försäljning med hjälp av enkla tricks, såsom merförsäljning.

Vad är merförsäljning?

En av metoderna som många företag använder sig av för att sälja mer är upselling, eller merförsäljning som den svenska termen lyder. Så vad innebär då det? Jo, kort och gott handlar merförsäljning om att göra dig som kund medveten om att det finns fler, nyare och bättre alternativ som väntar på dig. Så hur går det till? Låt oss förklara!

När du besöker en onlinebutik för att browsa runt, kanske klicka hem ett par nya jeans eller bara lägga till några nya favoriter i din lista, kan butiken känna av det. Om du dessutom är inloggad på ett konto på butikens app eller hemsida kan det skanna av alla dina shoppingvanor och ge dig unika erbjudanden baserat på vad du brukar köpa. Det är en fantastisk funktion som gör det lättare för dig att hitta nya plagg, nya produkter eller nya varumärken som du inte ens visste fanns. Men tillbaka till ämnet.

Du browsar runt på en onlinebutik när du plötsligt hittar ett par coola strumpor. Precis när du lagt till dem i din varukorg dyker det upp en liten notis om att strumporna dessutom finns i 2-pack. Hur bra? Nu kan du ju få två par av de coola strumporna! Men vänta, strumporna finns även i ett annat mönster, en ny modell från varumärkets nyare kollektion! Helt plötsligt har du ett 5-pack strumpor från den nya kollektionen i din varukorg, trots att din ursprungliga plan var att köpa ett par från den gamla kollektionen – du har stött på en merförsäljning!

Varför använder butiker merförsäljning?

För att förklara termen utan att exemplifiera den kan man säga att merförsäljning används för att du som kund ska handla mer, helt enkelt. Butiken visar dig att det finns en nyare, bättre modell av produkten som du antingen tittar på, eller som du kanske har handlat tidigare. Det är ett knep som används flitigt inom försäljningsbranschen med den gemensamma faktorn är att produkten eller plagget som butiken föreslår oftast är dyrare. När du då väljer den “bättre” produkten kan butiken i sin tur maximera sin försäljning.

Som vi nämnde tidigare vill butiker såklart gå med vinst, det är bara naturligt. Därför använder de sig av knep såsom merförsäljning, för att kunderna ska spendera mer pengar och dessutom komma tillbaka för mer. Men för den som inte är medveten om hur dessa knep fungerar kan det lätt gå överstyr och det kan sluta med att man spenderar pengar man kanske inte har.

Hur undviker man merförsäljning?

Det finns ingen direkt regel för hur man undviker merförsäljning förutom sunt förnuft och eftertanke. Om du besöker en onlinebutik för att köpa någonting – då ska du köpa det som du i förväg bestämt dig för. Det man kan göra för att undvika fällan är dock att inte klicka sig vidare in på modeller eller stilar som är bättre, större eller dyrare. 

Butiker och företag kommer alltid att försöka få dig att spendera lite mer, oavsett hur mycket du försöker blunda för det. Det viktigaste är bara att vara medveten om att det många gånger är knep, och inte ett sätt för företaget att vara schysst mot dig genom att berätta att det finns en ny iPhone på marknaden trots att du köpte en ny en månad tidigare. Tro inte på all reklam om att det finns nyare och bättre versioner av allt, köp hellre det du vill köpa och spendera inte pengar på dyra produkter eller tjänster bara för att en notis i din telefon säger att det är bättre.

Har du uppmärksammat en merförsäljning någon gång? Hur reagerade du? Berätta för oss! Och glöm sedan inte att läsa vår blogg Köp nu, betala sen! Men, hur påverkar det oss egentligen? för att utbilda dig mer om marknadsföringsknep som används mot just dig.

Om KöpKompassen

Att navigera bland det stora utbudet av valmöjligheter vid varje konsumentköp online kan vara en utmaning. Vårt team ägnar timmar åt att kartlägga, söka igenom forum och läsa konsumentrecensioner, även för de mest grundläggande hushållsprodukterna, för att sen summera informationen i tydliga och precisa jämförelser.

Bli en del av de tusentals människor som varje dag förlitar sig på KöpKompassen för att hjälpa dem fatta smartare köpbeslut. Vi hjälper våra läsare att spendera sina pengar klokt och hitta rätt produkt för deras specifika behov. Våra oberoende expertråd och datadrivna köprekommendationer ger dig möjlighet att hitta den bästa produkten för just dig.

Vi använder oss av data för att bättre förstå beslutsfattandeprocessen och därigenom kunna presentera den bästa produkten för varje användare. Vi anpassar våra jämförelser efter det som är viktigt för våra användares behov, oavsett om de är specifika eller mer generella. Vi håller vårt innehåll uppdaterat, letar ständigt efter nya leverantörer och produkter att jämföra, och vi är snabba på att ta bort de som är föråldrade eller inte längre uppfyller våra krav.

Våra rankningar ändras kontinuerligt baserat på våra egna algoritmer som bearbetar data för att identifiera högpresterande produkter och skräddarsy rekommendationer exakt efter vad våra läsare söker.

Vårt senaste publicerat innehåll