Det finns många olika typer av psykologiska tricks som används för att öka försäljning eller stärka marknadsföring. Alla dessa typer av tips, tricks och knep som används kan sammanfattas med termen säljpsykologi. Så vad innebär då det? Jo, precis som tidigare nämnt är det psykologiska metoder som används för att locka konsumenter till att konsumera, helt enkelt! Det finns många olika metoder som ingår inom säljpsykologi men en av de vanligaste är social proof, eller social proof som det heter på svenska. I den här artikeln ska vi bena ut begreppet och ge er en bättre bild av vad metoden går ut på och hur den används.
Vad är social proof?
För att förklara termen social proof kan man använda sig av ett par olika exempel, men först och främst ska vi definiera vad termen egentligen betyder. Social proof är en psykologisk term som inte bara används för att sälja, det är en välkänd term som också används för att förklara ett naturligt, mänskligt beteende. Kortfattat går det att förklara som att vi människor gärna vill ta efter andra människors vanor och beteenden. På grund av detta fenomen är vi också benägna att vilja ha saker som andra människor har, vi bli influerade av personer i vår omgivning (eller personer utanför vår omgivning) att konsumera saker enbart på grund av att andra personer har den saken. Ett exempel på detta är influencer marketing! Idag används influencers som vandrande reklampelare för allt från mat, till mode och appar. När vi ser en influencer som vi tycker om använda ett visst par skor, äta på en viss restaurang eller shoppa i en viss affär – vill vi ha samma skor, äta samma mat eller shoppa i samma affär.
Social proof behöver dock inte bara handla om att vi blir influerade av kändisar och influencers. Det kan även handla om enklare saker, som att vi ser en okänd människa med ett par snygga skor som skapar en vill-ha-känsla hos oss. Vi kan dessutom bli influerade av recensioner, expertgranskningar eller andra typer av godkännanden som får oss att vilja ha produkter – på grund av att andra människor säger att de är bra. Allt cirkulerar tillbaka till att vi vill ha det andra har, eller det som andra tycker är bra.
Har du svårt att veta om det går att lita på de influencers du följer och produkterna de delar med sig av? Missa då inte vår blogg Influencer marketing – 3 tips för att hitta genuina deals! så slipper du bli lurad 🙂
Vem använder social proof?
Social proof är en erkänd metod som bland annat används av företag, butiker eller märken för att öka kännedom, försäljning men även uppfattningen om deras produkter eller tjänster. Det finns många olika sätt som metoden kan användas på, men ett känt exempel är hos onlinebutiker. Låt oss förklara!
Du har med största sannolikhet kikat runt på en onlinebutik och sett en liten notis där det står att “15 andra personer tittar också på den här varan” när du klickat dig in på en produkt. Det här är ett klassiskt fall av social proof – du som besökare blir plötsligt medveten om att en mängd andra personer också är inne och kikar på samma produkt. Detta kommer i sin tur göra dig mer benägen att klicka hem produkten, utan att du själv egentligen är medveten om varför.
Kan social proof vara farligt för dig som konsument?
Precis som med alla andra typer av försäljningsknep kan social proof såklart leda till att du spenderar lite för mycket pengar på saker du egentligen inte behöver. Det är ingenting som du egentligen kan rå för, det är en utarbetad metod som syftar till att trycka på de psykologiska aspekterna hos den mänskliga hjärnan för att får dig att undermedvetet vilja ha saker som du kanske inte behöver.
Social proof är ingenting som nödvändigtvis är farligt för konsumenten, men det kan vara bra att vara medveten om vad det är och hur det används. Genom att vara medveten om de olika säljknepen som används kan man också bli bättre på att undvika att falla för dem. I stället för att tråna efter vad andra har kan det vara en bra idé att leta efter produkter som du vill ha, som faktiskt talar till dig. Om du sedan kan hitta dessa produkter på hemsidor med härliga rabatter och schyssta erbjudanden så är det en win-win!
Visste du vad social proof var innan du läste den här artikeln? Om inte, kan du nu i efterhand komma på någon gång då du själv uppmärksammat fenomenet? Berätta gärna för oss i kommentarerna och om du vill fördjupa dina kunskaper ytterligare, kolla in vår blogg Hur kan fria returer öka försäljningen.