Visste du att konsumenter är mycket mer benägna att handla från ett varumärke om de erbjuder schyssta rabattkoder eller erbjudanden? Faktum är att hela 93% av konsumenter (enligt en studie av RetailMeNot från 2018) svarade att de är mer benägna att handla från ett varumärke igen – om de erbjuder rabattkoder eller erbjudanden som sparar pengar.
Konsumenter vill shoppa smart
I dagens samhälle vill konsumenter göra smarta val när de handlar online. Att bara shoppa för sakens skull är något som många undviker, men när vi väl vill shoppa – då vill vi gärna att det finns en bra rabattkod, ett erbjudande eller någon annan faktor som gör att vårt inköp faktiskt är “värt det”. Det beror på att vi är mer benägna att slå till på ett köp om vi får ut något mer av det än bara produkterna. Att spara pengar i samband med ett köp blir lite av en så kallad win-win. Men visste du att det även är en win-win för varumärket?
Rabatter och erbjudanden bygger tillit
Att erbjuda rabattkoder och dylikt handlar i grund och botten om att bygga lojalitet och tillit mellan konsumenterna och ett varumärke. Det är genom bra deals och schyssta erbjudanden som vi konsumenter lockas till att genomföra ett köp, och det är även en av anledningarna till att vi väljer att återkomma för fler köp.
De senaste generationerna, Millennials och Gen Z, är dessutom mer noggranna med att leta efter bra priser än vad tidigare generationer tycks vara, något som också framkom från studien som vi pratade om tidigare. Där framkom det att hela 88% av målgruppen skulle handla från ett nytt varumärke om de erbjöd bra rabattkoder. Dessutom letar 53% av målgruppen alltid efter rabattkoder och erbjudanden om de ska handla något online, för att spara så mycket pengar som möjligt.
Vanliga typer av rabatter och erbjudanden
Det finns mängder av olika typer av rabatter som en butik kan erbjuda. Ibland använder man sig av procentuella rabatter, medan man ibland kanske erbjuder fria leveranser eller belöningar för trofasta kunder. Några exempel på vanligt förekommande rabatter är bland annat:
- Rabatt i procent eller kronor
- Köp en få en på köpet
- Rabatt när man spenderar en viss summa
- Gratis leverans
- Gåvor eller rabattkoder vid köp
Alla dessa typer av rabatter och erbjudanden är något som konsumenter främjas av, då de sparar pengar – men varumärket främjas också av att konsumenterna blir mer tilltalade av deras priser och rabatter. I ett annat blogginlägg (Var hittar man bra rabattkoder på nätet?) ger vi även några tips på hur du kan hitta aktuella rabattkoder på nätet.
Varför fungerar det så här?
Rabatter och erbjudanden är inte bara något som främjar konsumenterna, det bygger även tillit mellan konsumenterna och varumärket, något som i sin tur gör varumärket mer trovärdigt och får dem att maximera sin försäljning. Genom att bygga en relation med sina konsumenter kan varumärken öka sin lönsamhet då det gör konsumenterna mer lojala till varumärket! Det är trots allt troligare att man som konsument väljer att göra ett inköp från en ny onlinebutik om man erbjuds 10% rabatt vid sitt första köp, eller om de erbjuder rabattkoder via exempelvis influencers eller annan marknadsföring.
Rabatter får oss att shoppa smartare
Även om det såklart gynnar butiker att erbjuda rabatter, antingen i första hand eller med hjälp av tredje parter, så gynnar det såklart även dig som konsument! Det gör att du sparar pengar och får ut mer av ditt köp. Att se upp för är dock rabatter som verkar lite för bra för att vara sanna. Det finns vissa gånger då en rabatt bara är ett spel för galleriet, där en vara är markerad som prissänkt trots att den alltid har kostat lika mycket. I det stora hela är dock rabatter och erbjudanden bra för såväl konsumenter som varumärken och de skapar faktiskt en bättre shoppingupplevelse!
Nu är vi såklart nyfikna på hur du tänker när du shoppar online! Är du mer benägen att handla från en ny butik om de erbjuder rabattkoder? Letar du aktivt efter rabatter när du ska handla eller köper du vad du vill oavsett pris? Berätta gärna för oss i kommentarerna!